medicamente- plante.ro

Minerale

Fier

 

Fierul, in general

Fierul este indispensabil in procesul de producere a hemoglobinei, a mioglobinei dar si a unor enzime. Un adult cu o greutate de 75 kg are in organism o cantitate de aproximativ 4 g de fier.
Fierul din alimentatie este foarte putin asimilat, numai 8% din cantitatea totala ingerata ajungand in sange.
Pentru o asimilare corecta a fierului este nevoie de prezenta in organism a vitaminei C, a manganului, cuprului si cobaltului.
Metabolizarea vitaminelor din complexul B nu poate avea loc in lipsa fierului.

 

Necesarul zilnic de fier:

  1. Un adult obisnuit  necesita in fiecare zi aproximativ 15 mg de fier
  2. Femeile care alapteaza si gravidele au nevoie de cel putin 30 mg de fier

 

Rolul fierului in organism

Lipsa de fier da o coloratie nesanatoasa pielii, aceasta tenta nefireasca putand sa fie un indiciu al carentei de fier. Tot fierul este implicat in procesul de crestere si in lupta impotriva oboselii.

 

Alimente care contin fier:

  1. Fructe de mare: stridii, scoici, moluste crude
  2. Fulgi de ovaz
  3. Piersici deshidratate
  4. Sparanghel
  5. Galbenus de ou
  6. Organe de porc si vita: ficat, inima, rinichi

 

Bine de stiut:

Unii compusii din cerealele integrale reduc gradul de asimilare al fierului.

Persoanele care iau zilnic aspirina precum si cele care obisnuiesc sa consume mult ceai sau cafea au nevoie adesea de suplimente de fier.
Administrarea de suplimente de fier la gravide trebuie supervizata de un medic pentru ca se pot inregistra intoxicatii grave cu fier in cazul fatului.

 

Fosfor


Fosforul in general:

Fosforul este un mineral indispensabil ogranismului uman, continut fiind de toate celulele din corp. Pentru ca fosforul sa fie corect metabolizat, trebuie pastrata proportia de doi la unu intre fosfor si vitamina D si calciul (Ca). Fosforul reglementeaza buna functionare a rinichilor, regularizeaza ritmul inimii si este folosit de organism la transmiterea impulsurilor nervoase.

Pentru a avea dinti si oase sanatoase, este nevoie ca fosforul sa se gaseasca in organism in cantitati si proportii potrivite.
Necesarul de fosfor al unui adult se situaza in jurul valorii de 1000 mg/zi, cantitate care creste in cazul gravidelor si al mamelor care alapteaza.

 

Rolul fosforului in organism


Fosforul are un rol foarte important in metabolizarea polizaharidelor si a lipidelor, asigurand astfel energia necesara organismului.
Fosforul este utilizat in procesul de crestere si in cel de vindecare a diferitelor rani sau leziuni. Durerile bolnavilor de artrita sunt alinate cu ajutorul fosforului. Fosforul este responsabil cu  sanatatea dintilor si a gingiilor.
Lipsa din organism a unei cantitati suficiente de fosfor poate sa duca la rahitism.

 

Alimente care contin fosfor:

  1. Cereale integrale
  2. Oua
  3. Carne: peste, pui
  4. Seminte, nuci

 

Bine de stiut:


Faina de oase este bogata in fosfor si poate sa fie administrata in cazurile de carenta, cu precizarea ca faina de oase poate sa contina si plumb.
Intoxicatiile cu aluminiu, plumb sau fier pot anula efectele fosforului in organism.
Excesul de fosfor duce la scaderea nivelului de calciu din sange.

 

Iod

 

Iodul in general

Glanda tiroida concentreaza doua treimi din cantitatea totala de iod care se gaseste in corpul uman, acest mineral fiind foarte important pentru dezvoltarea si buna functionare a organismulu. Glanda tiroida este responsabila cu reglarea metabolismului si din aceasta cauza, o cantitate insuficienta de iod, poate duce la obezitate, moleseala in intregul organism, reducerea reactiilor mentale etc.
In fiecare zi, un adult obisnuit are nevoie de aproximativ 150 mcg de iod, in vreme ce femeile gravide sau care alapteaza necesita in jur de 200 mcg.

Rolul iodului in organism

Iodul contribuie la arderea surplusului de grasimi si creste capacitatea intelectuala, asigurand deasemenea sanatatea dintilor, a pielii, parului si a unghiilor. Iodul are un rol important in procesul de crestere, fiind si energizant.
Lipsa unei cantitati suficiente de iod in organism poate duce la hipertiroidism sau gusa.

 

Alimente care contin iod:

  1. Legume: ceapa
  2. Fructe de mare
  3. Peste

 

Bine de stiut:

Iodul este distrus prin prelucrare terminca.
Varza cruda, consumata in exces poate duce la deficiente de iod.

 

Zinc (Zn)

 

Zinc in general

Ca si celelalte minerale, zincul la randul sau detine un rol important in buna functionare a organismului uman. Zincul supervizeaza si dirijeaza corecta funcionare a proceselor fiziologice, intretinand in acelasi timp sistemele celulare si enzimatice. Acest mineral este indispensabil procesului de sinteza a proteinelor, fiind responsabil si pentru contractibilitatea muschilor, regleaza activitatea prostatei si ajuta la formarea insulinei. Zincul este foarte important pentru dezvoltarea tuturor organelor reproducatoare.
Necesarul zilnic de zinc pentru un adult este de proximativ 15 mg, cu un oarecare surplus in cazul femeilor care alapteaza.
Persoanele care transpira excesiv risca sa piarda in fiecare zi pana la 3 mg de zinc.
Prepararea termica a alimentelor duce la pierderea zincului din hrana din aceasta cauza trebuie gasite mijloace de suplimentare a cantitatii de zinc, prin consumarea de fructe si legume in stare proaspata.

 

Alimente naturale care contin zinc:

  1. Fructe de mare
  2. Mustar
  3. Drojdie de bere
  4. Germeni de grau
  5. Oua, lapte degresat
  6. Seminte de dovleac
  7. Ficat, carne

 

Zincul impotriva depunerilor de colesterol

Depunerile de colesterol reprezinta un pericol major pentru sanatatea si chiar viata oamenilor. Din aceasta cauza este bine de stiut faptul ca zincul favorizeaza reducerea acestor depozite de colesterol. De asemenea, zincul este utilizat alaturi de alte medicamente in tratarea sterilitatii, in tulburari mentale, in preventia afectiunilor prostatei. Tot zincul face sa dispara petele albe de pe unghii si grabeste procesul de cicatrizare al ranilor.
Lipsa din organism a unei cantitati suficiente de zinc poate duce la cresterea in dimensiuni a prostatei,  hipogonadism si chiar arteroscleroza.
Anumite grupe de populatie sunt predispuse la carente de zinc. Astfel, barbatii care au probleme cu prostata trebuie sa isi asigure un aport crescut de zinc, la fel si diabeticii si alcoolicii, precum si femeile cu cicluri menstruale neregulate.

 

Seleniu


Seleniu, in general


Seleniul este un antioxidant care prin actiunea sa incetineste procesul de imbatranire crescand rezistenta tesuturilor la oxidare. Efectele benefice ale seleniului cresc in prezenta vitaminei E.
Barbatii au nevoie de mai mult seleniu in organism decat femeile. Aproximativ 50% din cantitatea totala de seleniu din organismul barbatilor este stransa in testicule. Cu ocazia fiecarei ejaculari, barbatul pierde o anumita cantitate de seleniu.
Necesarul zilnic de seleniu difera in functie de sex. Astfel, pentru femei, doza recomandata este de 50 mg iar pentru barbati 70 mg. Femeile gravide au nevoie de o cantitate de peste 60 mg de seleniu iar pentru cele care alapteaza de peste 75 mg din acest mineral.

 

 

Seleniu pentru sanatatea dumneavoastra


Seleniul are un rol important in mentinerea sanatatii si a starii de bine in general. Astfel, acest mineral pastreaza elasticitatea tesuturilor, avand deasemenea rol de calmare a bufeurilor si a altor manifestari neplacute ale menopauzei. Tot seleniul, sub forma unor medicamente este folosit in preventia aparitiei matretii.

 

 

Alimente care contin seleniu:

  1. Fructe de mare, peste (ton mai ales)
  2. Ficat, rinichi
  3. Tarate si germeni de grau
  4. Legume: broccoli, ceapa, rosii

 

Seleniu, ce e mult strica


Efectele toxice date de seleniu apar atunci cand se depaseste doza recomandata in functie de fiecare caz.

 

Dusmanii seleniului


Seleniu este distrus din alimente prin prelucrare termica.

 
Mai multe articole..
Pagina 1 din 2